Aktualizacja: 07 marca 2020
W pojazdach z oddzielnymi modułami świateł drogowych (np. używanymi w połączeniu z reflektorami bi-ksenonowymi) światła drogowe należy ustawiać według zaleceń producenta pojazdu, ponieważ w tym przypadku mogą być dostępne różne możliwości.
Niektórzy producenci oferują od pewnego czasu tzw. „asystentów świateł drogowych” jako wyposażenie opcjonalne. Przy użyciu zamontowanej w przedniej szybie kamery możliwe jest rozpoznawanie pojazdów nadjeżdżających z przeciwka lub poruszających się przed danym pojazdem. Następnie, zależnie od sytuacji, w sposób automatyczny zostają włączone lub wyłączone światła drogowe. Oprócz tego istnieje także tzw. „pionowa granica światło-cienia” (skrót w języku niemieckim VHDG). Ten system świateł drogowych charakteryzuje się specyficznym rozsyłem światła na drodze.
W przeciwieństwie do normalnych świateł drogowych, które tworzą plamę świetlną w kształcie owalu na ekranie kontrolnym, pionowa granica światło-cienia wytwarza kształt raczej prostokątny.
W celu regulacji tego rodzaju funkcji świateł drogowych należy otworzyć odpowiednie menu przy użyciu testera diagnostycznego. Reflektory zostają ustawione w odpowiedniej pozycji, a następnie zostaje wysterowana pionowa granica światło-cienia. Następnym krokiem jest ustawienie pionowej linii rozsyłu światła (okrąg w kolorze czerwonym) w taki sposób, aby znajdowała się ona dokładnie na środku ekranu kontrolnego. W przypadku pionowej granicy światło-cienia poprawne ustawienie reflektorów jest absolutnie konieczne, ponieważ w innym razie pozostali uczestnicy ruchu drogowego mogą być całkowicie oślepiani.
Wartość fabryczna pochylenia reflektora podawana w % (1% = 10 cm na 10 m zasięgu).
Brak asymetryczności świateł mijania i oświetlenia drogi po prawej stronie na większą odległość niż po lewej stronie; stosuje się do pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 30 czerwca 1976 r. oraz motocykla wyposażonego w światła mijania z żarówkami halogenowymi, nie dotyczy motocykla zarejestrowanego po dniu 31 grudnia 2009 r.
Zły stan układu projektorowego może mieć negatywny wpływ na ustalenie wyraźnej granicy światła i cienia świateł mijania.
Stan techniczny układu projektorowego więcej 30 000 cd (dla motocykli -12 500 cd) i nie może przekraczać 225 000 cd (dla motocykli -120 000 cd)
Przy czterech światłach drogowych wymaganie to powinna spełniać przynajmniej jedna para świateł.
W rozporządzeniu w sprawie wymagań w stosunku do SKP brak szczegółowych wymagań dla przyrządu do kontroli ustawienia i światłości świateł. Jednak zakres badań technicznych w ocenie usterek zawiera informacje, jakie pomiary należy wykonać, przeprowadzając badania techniczne. W związku z powyższym należy stosować przyrządy odpowiednio wyskalowane umożliwiające prawidłowe wykonanie pomiarów w określonych jednostkach.
Światłość świateł drogowych wyrażona w kcd (kilokandela).
Wartość odchylenia ustawienia strumienia światła w cm/10 m.
Do obliczania różnicy światłości świateł drogowych.
Światłość świateł drogowych wyrażona jest w kcd (kilokandela) dlatego przyrząd, musi posiadać miernik światłości określający wartość kcd (kilokandela). Przyrządy kontrolne, wyposażone w mierniki natężenia światła Lux (luks) nie mogą być stosowane w stacjach kontroli pojazdów z uwagi na brak możliwości precyzyjnego przeliczenia jednostek Lux na kcd.
Kandela (cd) - jednostka światłości źródła światła. Jest to światłość, z jaką świeci w określonym kierunku źródło emitujące promieniowanie monochromatyczne określonej częstotliwości i wydajności energetycznej.
Lumen (lm) - jednostka strumienia świetlnego. Jest to pomiar strumienia świetlnego, jako całkowita ilość światła widzialnego.
Luks (lx) - jednostka natężenia oświetlenia. Określa natężenie oświetlenia, które jest ilością światła padającego na jednostkę powierzchni. Jeden luks jest równy jednemu lumenowi na metr kwadratowy.
Kandela (cd) jest to ilość światła wysyłana w określonym kierunku, natomiast luks (lx) jest to natężenie oświetlenia określonej powierzchni.
Nie ma możliwości bezpośredniego przeliczenia luksów na kandele.
Broszura HELLA
Opracowanie dotyczy oświetlenia. Na podstawie Regulaminu 48 EKG ONZ.
Regulamin 48 EKG ONZ
Regulamin nr 48 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG
ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do urządzeń
oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej
Regulamin 112 EKG ONZ
Regulamin nr 112 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG
ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji świateł głównych pojazdów silnikowych
emitujących asymetryczne światło mijania lub światło drogowe lub oba te rodzaje świateł
i wyposażonych w żarówki lub moduły LED
Instrukcja dotyczy regulacji w warunkach warsztatowych i obejmuje pojazdy wyposażone w tradycyjne oświetlenie z żarówkami halogenowymi.
Ustawienie świateł instrukcja HELLAWażne! Pomiar światłości świateł drogowych w kilokandelach (kcd). W instrukcji pokazano pomiar natężenia świateł mijania w luksach (Lux).