fotos

Opel ADAM FlexFix - system do przewożenia rowerów.

Haki w pojazdach, które nie są przystosowane do ciągnięcia przyczep.

Część pojazdów odwiedzających SKP nie uzyskała homologacji do ciągnięcia przyczep czy to oznacza że nie mogą mieć zaczepu do bagażnika rowerowego?

Pojazdy fabrycznie wyposażone w bagażnik zintegrowany z nadwoziem, nie są homologowane jako przystosowane do ciągnięcia przyczep.

Przykładem takiego rozwiązania może być Opel z systemem FlexFix. Bagażnik jest wyposażony w dodatkowe oświetlenie i miejsce na tablicę rejestracyjną, jest chowany pod podłogą w tylnej części nadwozia.

Inne rozwiązania integrujące bagażnik z nadwoziem pojazdu.

Producenci pojazdów, projektują różne rozwiązania do integracji bagażnika z nadwoziem.

Firma Renault oferuje bagażnik rowerowy Velofix, który pozwala na przewożenie dwóch rowerów z tyłu samochodu. Jednak w odróżnieniu od systemu Opla, nie chowa się on w zderzaku, a jedynie system mocowania wbudowany jest w tylną część nadwozia.

fotos

Renault Modus - Velofix.

MINI, uchwyt rowerowy montowany na pokrywie bagażnika z tyłu pojazdu.
Producent montuje w dolnej części tylnego zderzaka, fabryczne gniazdo do zasilania dodatkowego oświetlenia.

fotos

MINI - uchwyt rowerowy montowany na pokrywie bagażnika.

fotos

MINI - gniazdo elektryczne.

Wygląda jak hak holowniczy ale nim nie jest.

Dla pojazdów, które nie uzyskały homologacji do ciągnięcia przyczep, produkowane są urządzenia integrujące bagażnik rowerowy, wyglądem przypominające hak holowniczy.

Skoda Citigo może mieć zaczep wyłącznie dla bagażników rowerowych (pojazd nie posiada homologacji do ciągnięcia przyczep).

Pojazdy nieprzystosowane do ciągnięcia przyczep, są produkowane od dawna, jednak możliwość montowania zaczepów (wyłącznie do integracji bagażników) do takich pojazdów pojawiła się w ostatnim okresie.

Zaczep dla pojazdu, który nie może ciągnąć przyczep to „urządzenie integrujące bagażnik rowerowy z nadwoziem pojazdu”, nie hak holowniczy.

fotos

Lexus CT 200h pojazd nie jest przystosowany do ciągnięcia przyczep.

fotos

Skoda Citigo.

fotos

Skoda Citigo - zaczep wyłącznie do bagażników rowerowych.

Instrukcja montażu zaczepu przeznaczonego, wyłącznie dla bagażników rowerowych Skoda Citigo (PDF).

W katalogach produktów, producentów akcesoriów znajdujemy przykłady rozwiązań integrujących bagażniki dla wielu marek i modeli:

  • Audi RS4 Avant
  • Audi TT
  • BMW seria 6
  • Citroën C1
  • Fiat Panda LPG
  • Ford KA / Streetka
  • Mercedes CLC
  • Mini Cooper "WORKS"
  • Opel Tigra
  • Peugeot 107

Przykład katalog firmy Westfalia (PDF).

Pod artykułem umieszczamy aktualizowaną listę pojazdów, które nie uzyskały homologacji do ciągnięcia przyczep.


Brak określenia parametru D na tabliczce znamionowej zaczepu.

Urządzenia integrujące bagażnik rowerowy (przypominające wyglądem hak holowniczy), nie mają na swojej tabliczce określonej wartości parametru D (uciąg haka w kN).

fotos

Tabliczka zaczepu przeznaczonego wyłącznie do montażu bagażnika rowerowego - Lexus.

DMC zespołu pojazdów na tabliczce znamionowej oraz w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.

W samochodach z określoną wartością masy całkowitej zespołu pojazdów na tabliczce znamionowej pojazdu taką samą jak DMC pojazdu, producent przewidział możliwość zamontowania urządzenia integrującego bagażnik z nadwoziem (fotografia niżej).

fotos

Dowód rejestracyjny i tabliczka znamionowa pojazdu - Lexus.

W samochodach bez określonej masy całkowitej zespołu pojazdów na tabliczce znamionowej pojazdu nie można montować urządzeń integrujących, wyglądem przypominających hak, ponieważ producent tego nie przewidział (fotografia niżej) lub przewidział inne rozwiązania do przewozu rowerów takie jak FlexFix Opel albo montaż uchwytu rowerowego na pokrywie bagażnika z tyłu nadwozia MINI.

fotos

Dowód rejestracyjny i tabliczka znamionowa pojazdu - Opel ADAM.


Co to jest hak holowniczy.

Hak holowniczy jest elementem urządzenia sprzęgającego zgodnie z definicją:

„Mechaniczne urządzenia sprzęgające i ich elementy” oznaczają wszelkie elementy ramy, części nośnych nadwozia i podwozia pojazdu silnikowego oraz przyczepy, przy pomocy których są one sprzężone, aby stworzyć zespół pojazdów lub pojazdy przegubowe. Należą do nich także części zamontowane na stałe lub odłączane, służące mocowaniu lub obsługiwaniu wyżej wymienionych urządzeń i elementów sprzęgających.

Hak holowniczy musi być wyposażony w tabliczkę znamionową. Na tabliczce znamionowej znajduje się numer homologacji urządzenia sprzęgającego oraz między innymi, podano wartość parametru D zgodnie z regulaminem 55 (wcześniej obowiązywała Dyrektywa nr 94/20 UE).

Regulamin nr 55 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji mechanicznych elementów sprzęgających zespołów pojazdów.

Regulamin nr 55
fotos

Hak holowniczy pojazdu przystosowanego do ciągnięcia przyczep.


Badania techniczne pojazdów.

Należy rozróżnić badania techniczne pojazdów przystosowanych do ciągnięcia przyczep z zamontowanym urządzeniem sprzęgającym od badań technicznych pojazdów z zamontowanym zaczepem służącym wyłącznie do integracji bagażnika z nadwoziem pojazdu.

Ustawa Art. 71.4. Zespół pojazdów składający się z pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t i przyczepy albo autobusu i przyczepy może być dopuszczony do ruchu po uzyskaniu odpowiedniej adnotacji w dowodzie rejestracyjnym pojazdu silnikowego, dokonanej na podstawie przeprowadzonego badania technicznego. Przepis ten nie dotyczy motocykla.

Użytkownik pojazdu wyposażonego w zaczep wyłącznie do bagażników powinien mieć wiedzę, że pojazd nie jest przystosowany do ciągnięcia przyczep (wpis w uwagach zaświadczenia z BT o treści „pojazd nie jest przystosowany do ciągnięcia przyczep” lub „pojazd wyposażony w zaczep wyłącznie do bagażników rowerowych”).


Okresowe badanie techniczne pojazdu przystosowanego do ciągnięcia przyczep.

Pojazd wyposażony w urządzenie sprzęgające z tabliczką znamionową.

Należy sprawdzić parametry oraz stan urządzenia sprzęgającego, jak również stan techniczny połączenia elektrycznego zgodnie z zakresem (nie pobiera się dodatkowych opłat).

W dowodzie rejestracyjnym pojazdu przystosowanego do ciągnięcia przyczep musi znajdować się wpis HAK. Brak wpisu HAK w dowodzie rejestracyjnym podczas przeprowadzania okresowego badania technicznego pojazdu skutkuje określeniem negatywnego wyniku badania.

Okresowe badanie techniczne pojazdu przystosowanego do ciągnięcia przyczep.

Pojazd wyposażony w urządzenie sprzęgające — brak tabliczki lub tabliczka znamionowa jest nieczytelna.

Należy sprawdzić parametry oraz stan urządzenia sprzęgającego, jak również stan techniczny połączenia elektrycznego zgodnie z zakresem (nie pobiera się dodatkowych opłat).

W dowodzie rejestracyjnym pojazdu przystosowanego do ciągnięcia przyczep musi znajdować się wpis HAK. Brak wpisu HAK w dowodzie rejestracyjnym podczas przeprowadzania okresowego badania technicznego pojazdu skutkuje określeniem negatywnego wyniku badania.

Hak holowniczy musi być wyposażony w tabliczkę znamionową. Na tabliczce znamionowej znajdują się informacje techniczne urządzenia sprzęgającego między innymi, podano wartość parametru D (uciąg haka). Brak tabliczki lub tabliczka nieczytelna, podczas przeprowadzania okresowego badania technicznego pojazdu, skutkuje określeniem negatywnego wyniku badania.

Okresowe badanie techniczne pojazdu nieprzystosowanego do ciągnięcia przyczep z zamontowanym zaczepem do bagażnika.

Podczas przeprowadzania okresowego badania technicznego pojazdu nie należy traktować zamontowanego urządzenia integrującego bagażnik rowerowy jak urządzenie sprzęgające (hak holowniczy).

Zaczep „hak do bagażnika” musi być wyposażony w tabliczkę znamionową. Na tabliczce znamionowej znajdują się informacje techniczne.

Wskazane jest sprawdzenie złącza elektrycznego – jako elementu instalacji elektrycznej pojazdu.


Lista pojazdów, które nie posiadają homologacji do ciągnięcia przyczep.

Lista zawiera pojazdy różnych producentów, które nie posiadają homologacji do ciągnięcia przyczep (lista aktualizowana i uzupełniana przez czytelników serwisu eurodiagnosta.pl).

Należy zwrócić szczególną uwagę na pojazdy hybrydowe i elektryczne.