
Podstawa prawna: Warunki techniczne pojazdów Poz: 2022 z dnia 15 grudnia 2016 r.
Data pierwszej rejestracji.
Wynik pomaru zanieczyszczeń gazowych:
bieg jałowy CO 4.5 %
Wynik pomaru zanieczyszczeń gazowych:
bieg jałowy CO 3.5 %
Wynik pomaru zanieczyszczeń gazowych:
Przy podwyższonej prędkości obrotowej silnika (2000-3000 min-1):
CO 0.3 %
CH 100
lambda 0.97-1.03
Przy prędkości obrotowej biegu jałowego:
CO 0.5 %
CH 100
Wynik pomaru zanieczyszczeń gazowych:
Przy podwyższonej prędkości obrotowej silnika (2000-3000 min-1):
CO 0.2 %
lambda 0.97-1.03
Przy prędkości obrotowej biegu jałowego:
CO 0.3 %
Nie mierzy się zawartści węglowodorów (CH).
Data pierwszej rejestracji.
Wynik pomaru zanieczyszczeń gazowych:
bieg jałowy CO 5.5 %
Wynik pomaru zanieczyszczeń gazowych:
bieg jałowy CO 4.5 %
Ocena usterek Dziennik Ustaw – 55 – Poz. 776 zał 2 poz: 8.2.2.2.
Fot: Tabliczka znamionowa pojazdu wyposażonego w filtr DPF
3. KOD EMISJI SPALIN.
Dzięki niemu można odczytać, czy w danym samochodzie z silnikiem Diesla został zastosowany filtr DPF.
Jeżeli wartość w okienku wynosi 0.50 lub mniej - filtr został zamontowany.
Obecnie producenci pojazdów umieszczają dodatkowe naklejki serwisowe informujące o normie zadymienia jednak informacja umieszczona poza tabliczką znamionową pojazdu, z punktu widzenia obowiązujących przepisów nie może być podstawą do określenia wartości granicznych zadymienia spalin w danym pojeździe.
Jak działa system diagnostyki pokładowej OBD (ang. On-Board Diagnostic)
Poz. 776 zał 2 (8.2.1. Emisja spalin z silników benzynowych)
Dla pojazdów silnikowych wyposażonych w pokładowe systemy diagnostyczne do kontroli emisji zanieczyszczeń
gazowych OBDII/EOBD konieczne jest sprawdzenie, czy w badanym pojeździe prawidłowo działa kontrolka MIL, wszystkie
procedury (monitory) diagnostyczne są wykonane oraz czy nie występują zarejestrowane kody usterek.
Jeżeli wynik jest pozytywny, możliwe jest odstąpienie od wykonania pomiarów wieloskładnikowym analizatorem spalin.
Przy negatywnym wyniku dopuszczalne jest wykonanie testu czujników tlenu za pomocą czytnika OBDII/EOBD lub wykonanie
tradycyjnego pomiaru zanieczyszczeń gazowych wieloskładnikowym analizatorem spalin i ich wynik uznać za wiążący.
Niedopuszczalne jest, aby:
końcowe wartości pomiarów zawartości tlenku węgla (CO) i węglowodorów (CH) w spalinach oraz współczynnika nadmiaru powietrza (lambda) przekraczały wielkości ustalone odpowiednio w § 9 ust. 1 pkt 2 i w § 45 ust. 2 rozporządzenia o warunkach technicznych;
wskazania czytnika informacji diagnostycznej dla systemów EOBD wykazywały jakiekolwiek kody uszkodzeń, występowały nieprawidłowości w sygnalizacji kontrolki MIL oraz działanie było niezgodne z wymaganiami Regulaminu EKG ONZ Nr 83.05 („Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie emisji zanieczyszczeń gazowych przez pojazdy w zależności od wymagań paliwowych silnika”) dla pojazdów dopuszczonych do ruchu.
Czynności - ocena wyników.
Czynności - ocena wyników.
Wariant pierwszy - wynik BT negatywny (usterka związana z emisją spalin):
Wariant drugi - wynik BT negatywny: