AUTO TRANSBUD – Ośrodek Szkolenia Kadr Kierowców.
Na tej stronie zamieszczamy odpowiedzi na pytania zadawane przez uczestników naszych szkoleń.
Na pytania odpowiada Dyrektor Ośrodka Kształcenia Kadr Kierowców AUTO TRANSBUD Inżynier Zbigniew Sikora.
W dniu 24 kwietnia 2022 r. odbyło się kolejne szkolenie z cyklu „SEMINARIUM SZKOLENIOWE DIAGNOSTÓW” część pytań wraz z odpowiedziami publikujemy poniżej.
Zmiany konstrukcyjne w samochodach np. kempingowy, pogrzebowy odnośnie zwiększenia miejsc siedzących.
Jaka jest podstawa prawna takich zmian?
Czy konieczne jest oświadczenie z jednostki uprawnionej?
Punkty kotwiczenia siedzeń i pasów?
Jakie warunki techniczne?
Pytanie odnosi się do pojazdów już zarejestrowanych jako specjalne a klient chce zmienić liczbę miejsc siedzlących.
Zmana ilości mejsc w samochodzie pogrzebowym, kempingowym jest taka sama jak w innych samochodach. Można dołożyć ilość miejsc jeżeli w świadectwie homologacji jest więcej miejsc niż w dowodzie rejestracyjnym. A jeżeli warunek ten nie jest spełniony należy skierować pojazd na badanie do jednostki uprawnionej.
Pojazd z zagranicy wyposażony w hak.
- czy robimy dodatkowe badanie HAK?
- czy pobieramy opłatę?
Pojazd z zagranicy z hakiem należy wykonać badanie dodatkowe z tablicami próbnymi opłata zgodnie z cennikiem.
Proszę wskazać jako dodatkową literaturę dla diagnostów, poprzednie wydanie Vademecum żółta oprawka jest bardzo pomocne?
Prosimy korzystać z naszych aktualnych wydawnictw Vademecum diagnosty oraz Przewodnik po badaniach technicznych pojazdów. Żółtą oprawę miał przewodnik w poprzednim wydaniu. Nowe wydanie 2022 ma niebieską okładkę i jest wzbogacone o kolorowe prezentacje badań.
Wiele informacji przydatnych w codziennej pracy diagnosta znajdzie również na stronie internetowej
Eurodiagnosta.plCzy można dać pozytywne badanie jak są siedzenia wzdłuż pojazdu (bokiem do jazdy) te limuzyny weselne?
Siedzenia nie mogą być skierowane bokiem do kierunku jazdy. Przepis nie dotyczy pojazdu zarejestrowanego przed dniem 20 października 2007 r.,
Podstawa Dz. U. z 2016 r. poz. 2022 § 8. 4. pkt. 2aW przypadku małych tablic rej. można zastosować usterkę istotną lub drobną jakie to są usterki?
Usterka istotna
Umieszczenie jednorzędowych zmniejszonych tablic rejestracyjnych na pojeździe, który nie posiada zmniejszonych wymiarów miejsca konstrukcyjnie przeznaczonego do umieszczenia tablicy rejestracyjnej, stanowi naruszenie artykułu 60. ust.1 punkt 3b). Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 110, 284, 568, 695,1087 i 1517).
Jak przeprowadzić ponowne badanie przed pierwszą rejestracją, jeżeli nie posiada tablic oraz jak posiada tablice?
Badania technicznego pojazdu polegającego na ponownym sprawdzeniu zespołów i układów, w którym stwierdzono usterki, dokonuje się w zakresie ich usunięcia, jeżeli w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia badania sprawdzenia dokonuje stacja, w której te usterki stwierdzono.
Postępowanie jest analogiczne jak z pojazdem zarejestrowanym w kraju.
W dniu 28 marca 2021 r. na Stacji Kontroli Pojazdów w Sieprawiu ul. Krakowska 2 prowadziliśmy warsztaty szkoleniowe dla diagnostów, podczas zajęć uczestnicy zadawali pytania. Część z nich wraz z odpowiedziami publikujemy poniżej.
Pytanie 1:
Na badanie okresowe przyjechał pojazd przystosowany do nauki jazdy. W dowodzie rejestracyjnym tego pojazdu znajduje się adnotacja „L”. Jaki wynik badania okresowego określa diagnosta, jeśli stwierdza niesprawność dla nauki jazdy po sprawdzeniu warunków dodatkowych?
Odpowiedź:
W przypadku negatywnego wyniku dodatkowego badania technicznego pojazdu przystosowanego do nauki jazdy i egzaminu… (z adnotacją „L” w DR),
wynik badania okresowego określa się jako negatywny, ponieważ w obu wydawanych zaświadczeniach należy wpisać czy pojazd spełnia warunki dodatkowe, a jeśli ich nie spełnia, to wynik badania nie może być pozytywny.
Powyższy zapis dotyczy również taksówki oraz pojazdu uprzywilejowanego.
Pytanie 2:
W samochodzie osobowym, który był przystosowany do nauki jazdy „L”, a obecnie w DR wykreślono adnotację „L”, właściciel nie zdemontował dodatkowych pedałów. Jaki będzie wynik badania okresowego?
Odpowiedź:
Wynik negatywny kod usterki: 1.1.21. d) Niewłaściwa naprawa lub przeróbka dowolnego elementu układu hamulcowego. Do wyboru UI lub USZ.
Pytanie:
Podczas przeprowadzania badania technicznego diagnosta stwierdził niższy stan drogomierza niż przed rokiem. W programie PATRONAT nie można wyeksportować takiego badania do CEPiK-u co zrobić?
Odpowiedź:
Diagnosta odczytuje stan licznika (drogomierza) z natury, jego wskazania przesyła do systemu CEPiK za pomocą programu do obsługi SKP.
Mniejszy przebieg pojazdu w bazie CEPiK nie jest usterką w związku z powyższym, nie określa się na tej podstawie wyniku negatywnego.
W programie PATRONAT zostały zaimplementowane zabezpieczenia przed nieumyślnym wprowadzeniem nieprawidłowych danych do systemu CEPiK, dotyczy to sytuacji tak zwanego przebiegu ponadnormatywnego za wysokiego, ale również niższego.
Po wyświetleniu okna komunikatu o możliwej niezgodności należy skorzystać z przycisku, WYŚLIJ PONOWNIE KOMUNIKAT, wtedy nastąpi eksport do CEPiK.
Pytanie:
Na badanie okresowe przed pierwszą rejestracją zgłosił się klient z samochodem sprowadzonym z zagranicy, okazało się, że nie można ustalić danych technicznych pojazdu, a klient się denerwuje, bo badanie trwa jego zdaniem zbyt długo. Czy rzeczoznawca powinien wydać opinię przed czy po badaniu?
Odpowiedź:
W przypadku pierwszego badania diagnosta ustala dane techniczne pojazdu. Może się zdarzyć brak możliwości ustalenia danych i konieczna jest opinia rzeczoznawcy.
Brak wymaganych danych technicznych pojazdu ujawniony w toku badania technicznego skutkuje określeniem negatywnego wyniku badania na podstawie kryteriów oceny kod usterki: 0.2. h) Brak możliwości ustalenia co najmniej jednego wymaganego dla danego rodzaju pojazdu parametru zawartego w załączniku nr 4 do rozporządzenia. (załącznik nr 4 to DIP).
Właściciel pojazdu powinien przyjechać do czternastu dni z opinią rzeczoznawcy.
Pytanie:
Chciałbym dopytać odnośnie do sposobu przeprowadzania badania (pomiaru zadymienia) w hybrydzie z silnikiem diesla, gdyż nie zostało to omówione, a jest to na pewno ważna sprawa (czy da się taki pomiar zrobić i jak)?
Odpowiedź:
Tak jak w przypadku wszystkich innych samochodów z silnikiem diesla należy wykonać pomiar zadymienia przy swobodnym przyspieszaniu silnika w zakresie od prędkości obrotowej biegu jałowego do maksymalnej prędkości obrotowej.
Może się okazać, że maksymalna prędkość obrotowa będzie nieznacznie wyższa od optymalnej pracy silnika układu hybrydowego, czyli około 1800 obr/min.
W związku z powyższym pomiary wykonujemy podobnie jak w przypadku samochodów Grupy VW z tą różnicą, że wymuszenie rozruchu silnika hybrydowego wykonuje się zgodnie z procedurą przewidzianą przez producenta. Większość producentów stosuje ten sam sposóbhybrydy.
Pytanie 1:
Czy samochód elektryczny posiada system diagnostyki pracy całego układu elektrycznego, czy jest tam jakaś kontrolka sygnalizująca jego wadliwą pracę?
Odpowiedź:
W samochodach elektrycznych podobnie jak we współczesnych samochodach z silnikiem spalinowym stosuje się systemy auto diagnostyki poszczególnych układów takich jak ABS, elektryczne wspomaganie kierownicy EPS (ang. Electric Power Steering) i inne, których nieprawidłowe działanie jest sygnalizowane odpowiednimi kontrolkami.
Producenci stosują również tak zwane moduły PCM (ang. power-train control module), które integrują sygnały z różnych układów i wyświetlają alert w postaci migającej kontrolki Master warning light, aby jeszcze bardziej zwrócić uwagę kierowcy na informację o występującej awarii.
Pytanie 2:
Czy istnieje możliwość podpięcia testera celem wykonania sprawdzenia układów elektronicznych pojazdu elektrycznego lub występujących w nich usterek?
Odpowiedź:W samochodach elektrycznych stosuje się znormalizowane złącze transmisji danych diagnostycznych (DLC), potocznie nazywane gniazdem OBD/EOBD.
Wykorzystując odpowiedni tester, możemy odczytać kody usterek.
Na rynku dostępne są testery uniwersalne, jednak właściwym będzie sprawdzenie układów elektronicznych pojazdu przez autoryzowaną stację obsługi danej marki.
Pytanie:
Co powinien zrobić diagnosta po stwierdzeniu niezgodności zapisanego w DR nr VIN ze stanem faktycznym?
Odpowiedź:
Podczas przeprowadzania BT diagnosta ma obowiązek odczytać nr VIN z natury. W przypadku stwierdzenia niezgodności z dokumentami pojazdu (KP, DR) należy ustalić negatywny wynik badania technicznego, a w wydawanym zaświadczeniu określić kod usterki:
0.2.b) Numer niekompletny, nieczytelny, wyraźnie sfałszowany lub nie zgadza się z dokumentami pojazdu.
UL. KRAKOWSKA 2 32-447 SIEPRAW
BIURO: UL. CYSTERSÓW 3 31-553 KRAKÓW
W ciągłej sprzedaży mamy Vademecum diagnosty oraz przewodnik po badaniach technicznych pojazdów, gdzie są prezentacje badań technicznych pojazdów łącznie z pojazdami przewożącymi towary niebezpieczne oraz dokumenty, jakie żąda diagnosta przed badaniem i jakie wystawia po przeprowadzonym badaniu.
Szef ośrodka inż. Zbigniew Sikora kom. 606 685 474.