Metoda | Usterki skutkujące uznaniem stanu technicznego za niezadowalający | ||||||||||||||||||||
Kontrola organoleptyczna oraz sprawdzenie kontrolki samodiagnostyki lub przy użyciu elektronicznego interfejsu pojazdu. |
|
*Skróty UD, UP oraz UN oznaczają: UD– usterka drobna, UP – usterka poważna, UN – usterka niebezpieczna.
EBS, czyli elektroniczny system hamulcowy to układ kontrolujący układy hamowania w samochodach ciężarowych i autobusach. Jest to zintegrowany zespół komputerowy, którego działanie opiera się na odczycie danych jazdy i wyborów kierowcy. Sterownik komputerowy na podstawie różnorodnych danych wybiera siłę i czas hamowania poszczególnych osi pojazdu lub zestawu. Oprócz tego decyduje także o uruchomieniu i sile działania retardera (spowalniacza), może też wpływać na moment hamowania silnikiem.
Źródło: Więcej informacji w materiałach źródłowych:
intercars.pl
autoexpert.pl
Określenie interfejs (pochodzi od angielskiego interface, co oznacza 'powierzchnię styku'.) jest mechanizmem lub narzędziem, które umożliwia dwukierunkową komunikację między urządzeniami lub komunikację człowieka i maszyny.
Interfejs może być fizyczny, graficzny lub mieszany.
Interfejs fizyczny wykorzystuje do komunikacji złącza, protokoły, przełączniki, przyciski, manipulatory, lampki.
Interfejs graficzny GUI ( Graphic User Interface ) pozwala na interakcję poprzez elementy graficzne takie jak okna, ikony, tekstowe łącza interaktywne wyświetlane na monitorze montowanym w pojeździe (przeważnie jest to graficzny wyświetlacz systemu multimedialnego pojazdu).
Elektroniczny interfejs pojazdu jest tworzony w celu ułatwienia komunikacji z systemami. Zasadniczym celem interfejsu jest przekazanie jak największej ilości informacji przy minimalnym zaangażowaniu użytkownika.
Do połączenia z elektronicznym systemem pojazdu przy pomocy interfejsu fizycznego (gniazda) stosuje się również urządzenia peryferyjne takie jak np. urządzenie skanujące OBD (ang: On-Board Diagnostics).