
Fot 1. Kratka Źródło: media.poznajvolvo.pl.
31 października 2020.
Kratka.
Wnętrze kabiny kierowcy oraz pomieszczenia przeznaczonego do przewozu osób w samochodzie ciężarowym powinno być oddzielone od przestrzeni ładunkowej trwałą przegrodą o odpowiedniej wytrzymałości.
Stan prawny, wymagania techniczne.
Podstawa prawna.
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. z 2016 r. poz. 2022 z późniejszymi zmianami).
Do potrzeb niniejszego opracowania posługujemy się tekstem ujednoliconym przez
Ośrodek Autotransbud (stan prawny na dzień 1 stycznia 2020 r.).
Link otwiera tekst ujednolicony.
Ilekroć w niniejszym opracowaniu jest mowa o rozporządzeniu, dotyczy to Rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
Opracowanie nie dotyczy pojazdów ciężarowy kategorii N o maksymalnej masie całkowitej powyżej 7,5 tony.
Do dnia 29.05.1999 r.
W samochodach ciężarowych zarejestrowane po raz pierwszy do dnia 29.05.1999 r. Przegroda nie obowiązuje, ponieważ w ówczesnych przepisach nie określono wymogu oddzielenia kabiny kierowcy oraz pomieszczenia przeznaczonego do przewozu osób od przestrzeni ładunkowej.
Od dnia 30 maja 1999 r. do dnia 31 grudnia 2016 r.
Samochody ciężarowe zarejestrowany po raz pierwszy w okresie od dnia 30 maja 1999 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., muszą być wyposażone w odpowiednią przegrodę, jednak samochody ciężarowe objęte świadectwem homologacji typu pojazdu wydanym na podstawie dyrektywy UE 2007/46 WE z dnia 05 września 2007 r. zarejestrowane po raz pierwszy po dniu 29 kwietnia 2009 r. mogą nie spełniać warunku, o którym mowa w § 8 ust.4 pkt 7 , pod warunkiem, że przestrzeń ładunkowa jest wyposażona w elementy zabezpieczające przeznaczone do ochrony przewożonych osób w przypadku przemieszczenia się ładunku w czasie jazdy, (UE 2007/46 WE).

Po dniu 31 grudnia 2016 r.
Samochody pierwotnie homologowane jako ciężarowe zarejestrowane po raz pierwszy z dniem 1 stycznia 2017 r. W zakresie zabezpieczenia ładunku muszą spełniać wymagania dyrektywy UE 2007/46 WE z dnia 05 września 2007 r.
To znaczy, mogą być wyposażone tylko w elementy zabezpieczające do mocowania ładunku lub jednocześnie w przegrodę oraz elementy zabezpieczające do mocowania ładunku.
Podstawa: UE 2007/46 WE
ZAŁĄCZNIK I
CZĘŚĆ A
Kryteria kwalifikowania pojazdów do danej kategorii
3.4. Elementy zabezpieczające – urządzenia do mocowania – przeznaczone do zabezpieczenia ładunku zgodnie
z wymogami określonymi w pkt 3.3, jak również systemy przegród, przeznaczone dla pojazdów do 7,5 tony,
są projektowane zgodnie z przepisami sekcji 3 i 4 międzynarodowej
normy ISO 27956:2009 „Pojazdy
drogowe – Zabezpieczanie ładunku w samochodach dostawczych – Wymogi i metody badań”.
Samochody pierwotnie homologowane jako osobowe, przerobione na ciężarowe zarejestrowane po raz pierwszy z dniem 1 stycznia 2017 r. o podrodzaju VAN, o maksymalnej masie całkowitej do 7,5 tony, mogą być wyposażone tylko w elementy zabezpieczające do mocowania ładunku lub jednocześnie w przegrodę i elementy zabezpieczające do mocowania ładunku.
Podstawa: złącznik numer 14 rozporządzenia.
Wersja rozszerzona. Więcej
Jeśli zainteresował cię temat samochodów ciężarowych, obowiązku wyposażenia ich w przegrodę (kratkę) to możesz dowiedzieć się jeszcze więcej w wersji rozszerzonej tego artykułu.
W wersji rozszerzonej znajdziesz:
Wybrane akty prawne krajowe i unijne (interpretacja).
Warunki, jakie powinny spełniać przegrody (kratki).
Zmiany rodzaju pojazdu z ciężarowego na osobowy oraz z osobowego na ciężarowy.
Wykaz jednostek uprawnionych do przeprowadzania badań homologacyjnych.
Zagadnienia związane z badaniami VAT.