
Fot 1. BMW Motorrad Definition CE 04 Źródło: press.bmwgroup.com.
Opracowanie wspólne eurodiagnosta team 19 maja 2021.
Oświetlenie motocykla.
Zestawienie warunków technicznych jakim powinien odpowiadać motocykl w zakresie zgodności oświetlenia z obowiązującymi przepisami.
Między innymi:
W motocyklach dopuszcza się stosowanie symetrycznych świateł mijania.
Odblaskowe boczne przynajmniej jedno światło z każdej strony.
Przednie światła pozycyjne motocykla barwa biała lub żółta samochodowa.
Światła czerwone nie powinny być widoczne z przodu, a światła białe (żółte selektywne) – z tyłu, z wyjątkiem światła cofania oraz świateł dodatkowych ...więcej.
Podstawa prawna. Dz. U. z 2016 r. poz. 2022
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. z 2016 r. poz. 2022 z późniejszymi zmianami).
Dz.U. Poz. 2022 zał. nr. 6. (tabela).
Punkt 1) opisu pod tabelą.
Światła pojedyncze motocykla powinny być umieszczone w podłużnej płaszczyźnie symetrii pojazdu, (Fot. 2)

Fot 2. YAMAHA BOLT Źródło: yamahamotorsports.com.
z wyjątkiem
świateł drogowych i mijania umieszczonych obok siebie, które powinny być symetryczne względem tej płaszczyzny;
światła występujące parami powinny być symetryczne względem podłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu (Fot. 3).

Fot. 3 YAMAHA R3 Źródło: yamaha-motor.eu.
1. Drogowe
Barwa |
Biała |
---|---|
Liczba świateł |
1 lub 2 2 2Jeżeli szerokość pojazdu przekracza 1,3 m – liczba świateł: |
Rozmieszczenie |
Na długości |
Sygnał kontrolny (kontrolka). |
Włączenia Obowiązkowy - świetlny niemigający barwy niebieskiej |
Połączenia elektryczne |
1) powinny być włączane wszystkie równocześnie lub parami, |
Własności świetlne. |
1) powinny dostatecznie oświetlać drogę co najmniej na 100 m przed pojazdem przy dobrej przejrzystości powietrza, 2) suma światłości wszystkich świateł drogowych nie może być mniejsza niż 12 500 cd i nie może przekraczać 120 000 cd (min. 12,5 kcd, max. 120 kcd). |
Inne warunki |
w razie wyposażenia pojazdu w cztery światła drogowe, gdy jedna z par świateł przeznaczona jest wyłącznie do świateł drogowych, dopuszcza się, aby zmieniała ona swe ustawienie w zależności od kąta obrotu kierownicy, przy czym obrót świateł powinien następować wokół osi pionowej, stosuje się to również do światła drogowego motocykla i ciągnika |
2. Mijania
Barwa |
Biała |
---|---|
Liczba świateł |
1 lub 2 Jeżeli szerokość pojazdu przekracza 1,3 m – liczba świateł: |
Rozmieszczenie |
Na długości Na wysokości |
Sygnał kontrolny (kontrolka). |
Włączenia Dopuszcza się sygnał świetlny niemigający barwy zielonej |
Połączenia elektryczne |
1) wyłączenie świateł mijania musi powodować równoczesne wyłączenie wszystkich świateł drogowych, 4) światła mijania mogą być włączane i wyłączane automatycznie, lecz powinna być możliwość manualnego włączenia i wyłączenia tych świateł |
Własności świetlne. |
powinny dostatecznie oświetlać drogę co najmniej na 40 m przed pojazdem przy dobrej przejrzystości powietrza37) 37) Warunek można uznać za spełniony dla świateł z halogenowym lub wyładowczym (ksenonowym) źródłem światła, jeżeli natężenie oświetlenia każdego światła w punktach 50 R i 75 R, dla świateł asymetrycznych, spełnia wymagania pkt 6.2.5 dla klasy B Regulaminu nr 112 EKG ONZ podczas pracy silnika przy średniej prędkości obrotowej. |
Inne warunki |
1) Powinny być asymetryczne i oświetlać drogę po prawej stronie na większą odległość niż po lewej stronie26)
2) jeżeli światła mijania wykorzystują jako źródło światła moduły LED lub strumień świetlny źródła światła zastosowanego w światłach mijania
przekracza wartość 2000 lumenów to korektor pochylenia reflektorów pojazdu musi działać automatycznie,
Żarówki halogenowe należą się do grupy żarowych źródeł światła. |
Przykład oznaczeń symetrycznego światła mijania motocykla
W- światło symetryczne
50R-00 - medoda pomiarów fotometrycznych do celów homologacyjnych
E11 - kraj homologacji Wielka Brytania
12.5 - znak referencyjny maksymalnej światłości reflektora o maksymalnej światłości wynoszącej między 48 375 cd a 64 500 cd
WCR - symetryczne światło mijania i drogowe (te światła mogą świecić jednocześnie,
dla świateł, które nie mogą być jednocześnie włączane stosuje się ukośnik między literami C/R)
DS - Spełnia wymagania regulaminu nr 113 dla reflektora klasy D zarówno dla światła mijania, jak i światła drogowego
PL - szyba z tworzywa sztucznego
6667 - numer homologacji

Fot 3a. HARLEY-DAVIDSON LIVEWIRE
Źródło: eurodiagnosta.pl.
3. Kierunkowskazy
Barwa |
Żółta samochodowa |
---|---|
Liczba świateł |
dwa kierunkowskazy przednie5)
dwa kierunkowskazy boczne12) |
Rozmieszczenie |
Przednie i tylne: na wysokości: 350÷1200 mm. Boczne: na wysokości: 500÷1200 mm. Wzajemna odległość kierunkowskazów przednich i tylnych: A dla dla motocykla jednośladowego wzajemna odległość kierunkowskazów:
Nie bliżej niż 40 mm od światła mijania lub przeciwmgłowego przedniego9) |
Sygnał kontrolny (kontrolka). |
Działania Obowiązkowy; jeżeli pojazd jest przystosowany do ciągnięcia przyczepy, to powinien mieć sygnał działania kierunkowskazów przyczepy, chyba że sygnał kontrolny pojazdu ciągnącego pozwala na wykrycie uszkodzenia jednego ze świateł zespołu pojazdów |
Połączenia elektryczne |
1) włączanie kierunkowskazów powinno być niezależne od włączenia innych świateł, |
Inne warunki |
1) powinny migać z równomierną częstotliwością 90 ± 30 cykli na minutę, Jeżeli pojazd ciągnie przyczepę, włączenie kierunkowskazów na pojeździe ciągnącym powinno powodować włączenie kierunkowskazów umieszczonych na przyczepie |

Fot. 4 TRIUMPH BONNEVILLE T100
Źródło: triumphmotorcycles.pl.

Fot. 5 TRIUMPH BONNEVILLE T100
Źródło: triumphmotorcycles.pl.

Fot. 6 YAMAHA NIKEN Źródło: yamaha-motor.eu.

Fot. 7 HARLEY-DAVIDSON Freewheeler Źródło: harley-davidson.com.

Fot.8 Suzuki Boulevard C50T Źródło: suzukicycles.com
Czerwona barwa kierunkowskazów tylnych i biała barwa kierunkowskazów przednich jest dopuszczalna.
§ 57.
2. Do pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1984 r. wyposażonego w kierunkowskazy
barwy białej świecące do przodu i barwy czerwonej świecące do tyłu nie stosuje się przepisu
§ 2 lp. 3a kol. 7 i lp. 3b kol. 7
załącznika nr 6 do rozporządzenia.
Określenie barwa światła oznacza barwę światła emitowanego przez urządzenie oświetleniwe a nie barwę samego urządzenia to znaczy, że czerwony kierunkowskaz (lampa z czerwonym kloszem) może emitować światło o barwie żółtej. Podstawa: Regulamin nr 48 (EKG ONZ).

Fot. 8a Czerwona barwa kierunkowskazów tylnych w motocyklu przeznaczonym na rynek amerykański
Źródło: harley-davidson.com.
4. Hamowania „stop”:
Barwa |
Czerwona |
---|---|
Liczba świateł |
1 lub 2, z tym że dla motocykla trójkołowego muszą być dwa światła (Fot. 9). |
Rozmieszczenie |
Najmniejsza wysokość wynosi 250 mm (dotyczy wszystkich motocykli). |
Sygnał kontrolny (kontrolka). |
Działania Dopuszcza się sygnał świetlny niemigający, zapalający się w razie niesprawności światła hamowania „stop” |
Połączenia elektryczne |
Powinno zapalać się w momencie uruchomienia hamulca roboczego. |
Własności świetlne |
Światłość powinna być wyraźnie większa niż światłość świateł pozycyjnych tylnych. |

Fot. 9 HARLEY-DAVIDSON Tri Glide Źródło: harley-davidson.com.
5. Oświetlające tylną tablicę rejestracyjną
Barwa |
Biała |
---|---|
Liczba świateł |
Taka, aby zapewniała dobre oświetlenie tablicy rejestracyjnej. |
Pozycyjne
6. Przednie
Barwa |
biała lub żółta samochodowa 47)
|
---|---|
Liczba świateł |
1 lub 2. |
Rozmieszczenie |
z przodu 18) 18) Dla motocykla z jednym kołem z przodu dopuszcza się umieszczenie świateł w innym miejscu, przy zapewnieniu wymaganej widoczności. Na wysokości motocykla: 1200 mm. |
Sygnał kontrolny (kontrolka). |
Włączenia
Obowiązkowy |
Własności świetlne |
powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 300 m, jeżeli są jedynymi światłami włączonymi na pojeździe |
7. Tylne
Barwa |
Czerwona |
---|---|
Liczba świateł |
1 lub 2. |
Rozmieszczenie |
Z tyłu Na wysokości: 350÷1200 mm. |
Sygnał kontrolny (kontrolka). |
Włączenia Obowiązkowy - jego funkcję powinien spełniać sygnał przewidziany dla świateł pozycyjnych przednich. |
Własności świetlne |
Powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 300 m. |
Odblaskowe
8. Tylne inne niż trójkątne
Barwa |
Czerwona |
---|---|
Liczba świateł |
1 lub 2 |
Rozmieszczenie |
z tyłu20) 20) Dla motocykla z jednym kołem z tyłu dopuszcza się umieszczenie świateł w innym miejscu, przy zapewnieniu wymaganej widoczności. Na wysokości: 250÷900 mm. |
Własności świetlne |
Powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m, jeżeli są oświetlone światłem drogowym innego pojazdu |
Inne warunki |
1) kształt - inny niż trójkąt, 2) powierzchnia świetlna może mieć wspólne części z powierzchnią świetlną innego światła tylnego |
10. Przednie
Dopuszcza się (nie są obowiązkowe).
Barwa |
Biała |
---|---|
Liczba świateł |
1 lub 2 |
Rozmieszczenie |
z przodu18) 18) Dla motocykla z jednym kołem z przodu dopuszcza się umieszczenie świateł w innym miejscu, przy zapewnieniu wymaganej widoczności. Na wysokości: 250÷900 mm. |
Własności świetlne |
Powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m, jeżeli są oświetlone światłem drogowym innego pojazdu |
Inne warunki |
1) kształt - inny niż trójkąt, 2) powierzchnia świetlna może mieć wspólne części z powierzchnią świetlną dowolnego światła umieszczonego z przodu |

Fot. 10 YAMAHA MT-3 Źródło: yamahamotorsports.com.

Fot.11 YAMAHA TRACER 9 GT
Źródło: yamahamotorsports.com.

Fot. 12 SUZUKI V-STROM 1050XT Źródło: suzukicycles.com.
11. Boczne
Dopuszcza się (nie są obowiązkowe).
Barwa |
Żółta samochodowa; dopuszcza się barwę czerwoną w przypadku światła umieszczonego z tyłu pojazdu we wspólnej obudowie z innym czerwonym światłem tylnym lub umieszczonym najbardziej z tyłu bocznym światłem pozycyjnym. |
---|---|
Liczba świateł |
1 lub 2 po każdej stronie. |
Rozmieszczenie |
Na wysokości: 250÷900 mm. Dla motocykli światło lub światła powinny być umieszczone w taki sposób, aby w normalnych warunkach nie mogły być zasłonięte odzieżą kierowcy lub pasażera. |
Własności świetlne |
Powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m, jeżeli są oświetlone światłem drogowym innego pojazdu. |
Inne warunki |
Kształt - inny niż trójkąt |

Fot. 13 Kawasaki W800 Źródło: kawasaki.pl
12. Awaryjne
Dopuszcza się stosowanie w motocyklach (nie są obowiązkowe).
Barwa |
Żółta samochodowa |
---|---|
Liczba świateł |
dwa kierunkowskazy przednie5)
dwa kierunkowskazy boczne12) |
Rozmieszczenie |
Wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm 7) |
Sygnał kontrolny (kontrolka) |
Włączenia Obowiązkowy; |
Połączenia elektryczne |
Sygnał powinien być podawany przez oddzielne urządzenie sterujące, umożliwiające miganie wszystkich kierunkowskazów umieszczonych na pojeździe, a jeżeli pojazd ciągnie przyczepę - również kierunkowskazów przyczepy |
Własności świetlne |
Powinny zapalać się i gasnąć z równomierną częstotliwością 90 ± 30 cykli na minutę i działać w jednej fazie |
Inne warunki |
Powinno działać również, gdy urządzenie włączające silnik znajduje się w położeniu uniemożliwiającym jego pracę |

Fot.14 BMW R 1200 GS Źródło: eurodiagnosta.pl

Fot.15 BMW R 18 Źródło: eurodiagnosta.pl
Przeciwmgłowe
13 Tylne
Dopuszcza się stosowanie w motocyklach (nie są obowiązkowe).
Barwa |
Czerwona |
---|---|
Liczba świateł |
1 lub 2 Światła pojedyncze motocykla powinny być umieszczone w podłużnej płaszczyźnie symetrii pojazdu, (Fot. 2) Zabrania się umieszczania na wózku bocznym. |
Rozmieszczenie |
nie bliżej niż 100 mm od światła hamowania „stop” |
Sygnał kontrolny (kontrolka) |
Włączenia Obowiązkowy świetlny niemigający barwy żółtej |
Połączenia elektryczne |
1) może włączać się tylko wówczas, gdy włączone są światła drogowe, mijania lub przeciwmgłowe przednie, |
Własności świetlne |
światłość powinna być wyraźnie większa niż światłość świateł pozycyjnych tylnych |
16 Przednie
Dopuszcza się stosowanie w pojazdach samochodowych (motocykl jest pojazdem samochodowym).
Barwa |
Biała lub żółta selektywna |
---|---|
Liczba świateł |
1 lub 22) 2) Jeżeli szerokość pojazdu przekracza 1,3 m – liczba świateł 2. Światła pojedyncze motocykla powinny być umieszczone w podłużnej płaszczyźnie symetrii pojazdu, (Fot. 2) Zabrania się umieszczania na wózku bocznym. |
Rozmieszczenie |
nie niżej niż 250 mm i nie wyżej niż światło mijania |
Sygnał kontrolny (kontrolka) |
Włączenia Obowiązkowy niemigający sygnał barwy zielonej |
Połączenia elektryczne |
1) powinno być włączane i wyłączane niezależnie od świateł drogowych i świateł mijania, |
17 Postojowe
Dopuszcza się stosowanie w motocyklach (nie jest obowiązkowe).
Barwa |
Biała - z przodu, czerwona - z tyłu, |
---|---|
Liczba świateł |
dla trójkołowych 4 lub 2 Światła pojedyncze motocykla powinny być umieszczone w podłużnej płaszczyźnie symetrii pojazdu, (Fot. 2) |
Rozmieszczenie |
Na wysokości: 350÷1200 mm. |
Sygnał kontrolny (kontrolka) |
Włączenia dopuszcza się barwy zielonej; jeśli jest - powinien wyraźnie różnić się od sygnału świateł pozycyjnych. |
Połączenia elektryczne |
1) powinno być możliwe włączenie świateł po jednej stronie pojazdu bez włączenia jakiegokolwiek innego światła, |
Inne warunki |
funkcja tego światła może być również spełniana przez równoczesne włączenie świateł pozycyjnych przednich i tylnych po jednej stronie pojazdu |
18 Światło do jazdy dziennej (data pierwszej rejestracji ma znaczenie).
Dopuszcza się stosowanie w motocyklach (nie jest obowiązkowe).
Barwa |
Biała |
---|---|
Liczba świateł |
1 lub 2 Światła pojedyncze motocykla powinny być umieszczone w podłużnej płaszczyźnie symetrii pojazdu, (Fot. 2) |
Rozmieszczenie |
Z przodu Na wysokości: 250÷1500 mm. Wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm 7) |
Sygnał kontrolny (kontrolka) |
dopuszcza się |
Połączenia elektryczne |
1) powinny się automatycznie włączać, kiedy urządzenie włączające lub wyłączające silnik znajduje się w położeniu umożliwiającym pracę
silnika,48) 2) mogą być włączone gdy: 3) mogą być wyłączone ręcznie gdy prędkość pojazdu nie przekracza 10 km/h pod warunkiem automatycznego włączenia po przekroczeniu prędkości 10 km/h lub gdy pojazd przejechał odległość większą niż 100 m i światła pozostają włączone do czasu ich ponownego rozmyślnego wyłączenia, 4) powinny wyłączać się automatycznie gdy urządzenie włączające lub wyłączające silnik znajduje się w położeniu uniemożliwiającym pracę silnika po włączeniu przednich świateł mijania, drogowych lub przeciwmgłowych, z wyjątkiem sytuacji, gdy światła te wykorzystywane są do wysyłania przerywanych sygnałów świetlnych w krótkich odstępach czasu, 5) jeżeli odległość od światła przedniego kierunku jazdy jest równa lub mniejsza od 40 mm, połączenie elektryczne na odpowiedniej stronie pojazdu powinno zapewniać albo wyłączenie światła do jazdy dziennej albo obniżenie światłości przez cały okres działania światła kierunku jazdy, 6) jeżeli światło do jazdy dziennej jest wzajemnie połączone ze światłem kierunku jazdy, światło do jazdy dziennej powinno być wyłączone przez cały okres włączenia światła kierunku jazdy,
7) dopuszcza się aby wraz z światłami do jazdy dziennej włączały się: |
Światłość każdego światła do jazdy dziennej nie może być niższa od 400cd w osi odniesienia oraz nie może przekraczać 1200 cd w dowolnym kierunku, z którego światło jest widoczne.
Podstawa: Regulamin nr 87
Oświetlenie na wózku bocznym motocykla.
W przypadku motocykla z wózkiem bocznym, wózek ten wyposaża się w światła:
1) pozycyjne przednie,
2) pozycyjne tylne,
3) odblaskowe tylne,
4) kierunkowskazów;
przepis stosuje się do pojazdu wyprodukowanego po dniu 30 czerwca 1993 r., odpowiadające warunkom określonym dla tych świateł;
światła pozycyjne powinny się włączać i wyłączać równocześnie ze światłami pozycyjnymi motocykla.
Zabrania się umieszczania na wózku bocznym światła mijania, drogowego i przeciwmgłowego.

Fot 16. Ural Gear Up GEO Źródło: pacificnwmotorcycles.com.
Źródła UE:
Regulamin EKG
ONZ nr 37
Regulamin nr 37 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG
ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji żarówek używanych w homologowanych
światłach pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep
Regulamin EKG
ONZ nr 48
Regulamin nr 48 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG
ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do rozmieszczenia
urządzeń oświetlenia i sygnalizacji świetlnej [2016/1723]
Regulamin EKG
ONZ nr 50
Regulamin nr 50 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych
(EKG/ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji przednich i tylnych świateł pozycyjnych,
świateł hamowania, świateł kierunku jazdy oraz oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej dla
pojazdów kategorii L
Regulamin EKG
ONZ nr 53
Regulamin ONZ nr 53 – Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów kategorii L3 w zakresie
rozmieszczenia urządzeń oświetlenia i sygnalizacji świetlnej [2020/31]
Regulamin EKG
ONZ nr 87
Regulamin nr 87 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG
ONZ) — Jednolite przepisy dotyczące homologacji świateł jazdy dziennej przeznaczonych dla
pojazdów o napędzie silnikowym
Regulamin EKG
ONZ nr 98
Regulamin nr 98 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG
ONZ) — Jednolite przepisy dotyczące homologacji reflektorów samochodowych wyposażonych
w gazowo-wyładowcze źródła światła
Regulamin EKG
ONZ nr 112
Regulamin nr 112 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG
ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji reflektorów pojazdów silnikowych emitujących
asymetryczne światło mijania lub światło drogowe, lub oba te rodzaje świateł, i wyposażonych
w żarówki lub moduły diod elektroluminescencyjnych (LED)
Regulamin EKG
ONZ nr 113
Regulamin nr 113 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych
(EKG/ONZ) — Jednolite przepisy dotyczące homologacji świateł głównych pojazdów silnikowych
wyposażonych w żarówki i emitujących symetryczne światło mijania i/lub światło drogowe (*)
Regulamin EKG
ONZ nr 123
Regulamin nr 123 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG
ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji systemów adaptacyjnego oświetlenia głównego
(AFS) w pojazdach silnikowych